داستان

حکایت آموزنده الاغ و پیرمرد

حکایت آموزنده الاغ و پیرمرد: حکایت های آموزنده علاوه بر اینکه سرگرم کننده هستند، می توانند نکات اخلاقی و تربیتی ارائه دهند. در داستان امروز نیز ما شاهد یک داستان خوب با نتیجه عالی هستیم. با حکایت آموزنده الاغ و پیرمرد با مجله اهل فان همراه باشید.

شاید برایتان جالب باشد: حکایت ضرب المثل خر بیار باقالی بار کن

حکایت آموزنده الاغ و پیرمرد

روزی روزگاری در یک آبادی دور، کشاورزی به همراه خانواده در مزرعه خود زندگی می کرد.این کشاورز الاغ پیری داشت که کارهای مزرعه خود را به همراه او انجام می داد. یک روز به صورت اتفاقی، الاغ به درون چاهی که آبش خشک شده بود، افتاد. کشاورز تلاش کرد که الاغش را از درون چاه خارج کند!

فکرهای مختلفی برای بیرون آوردن الاغ کردند،  الاغ بیچاره هم از سرو صدای دردناک زیادی می کرد اما در نهایت اهالی آبادی به این نتیجه رسیدند که برای اینکه الاغ کمتر زجر بکشد، درون چاه را با خاک پر کنند. این گونه الاغ زودتر می میرد و مرگ تدریجی در چاه او را اذیت نخواهد کرد.

مردم آبادی جمع شدند و به سرعت سطل های پر از خاک را به درون چاه می ریختند. اما الاغ مرتب خاک ها را از روی بدن خود می تکاند و خاک زیر پای او قرار می گرفت. بدین ترتیب الاغ می توانست بر روی خاک ها بایستد.

این داستانم قشنگه: داستان ضرب المثل چند مرده حلاجی!حکایتی از سرگذشت عارفی مشهور

تصویر حکایت آموزنده الاغ و پیرمرد

حکایت آموزنده الاغ و پیرمرد.2

شاید بپسندید: حکایت ضرب المثل دو قورت و نیمش باقیست!

روستایی ها به تصور خود در حال زنده به گور کردن حیوان بودند و الاغ نیز با پر شدن خاک درون چاه، به سمت بالا آمدن حرکت می کرد. بدین ترتیب الاغ به دهانه چاه رسید و اسباب حیرت روستایی ها شد.

شاید جالب باشد: حکایت حیله خرگوش به روباه حیله گر!؛قصه آموزنده سرانجام بدعهدی و خیانت به دوستان

نتیجه اخلاقی حکایت آموزنده الاغ و پیرمرد:

مشکلات، مانند تلی از خاک بر سر ما می ریزند و ما همواره دو انتخاب داریم: اول اینکه اجازه بدهیم مشکلات ما را زنده به گور کنند و دوم اینکه از مشکلات سکویی بسازیم برای صعود!

خوب دوستان همراه نظر شما در رابطه با این حکایت چیست ؟ممنون می شویم تا نظرات شما را هم در این مورد بدانیم.

شما می توانید داستان ها، پازل ها و تست های شخصیت شناسی بیشتر را در بخش داستان مجله اهل فان  مشاهده و مطالعه کنید. در صورت تمایل آنها را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

در اینجا ما قصدمان این است تا مجموعه داستانهای کوتاه و حکایتهای پندآموز را با شما دوستان گرامی به اشتراک بگذاریم .

حکایت چیست؟

حکایت نوعی از داستان کوتاه است که در آن درس یا نکته‌ای اخلاقی نهفته است. این درس یا نکته بیشتر در پایان حکایت بر خواننده آشکار می‌شود. شخصیت‌های حکایت حیوانات یا اشیای بی‌جانند. زمانی که حیوانات شخصیت حکایتند، مانند انسان‌ها سخن می‌گویند و احساسات انسانی از خود نشان می‌دهند. یکی از بهترین نمونه‌های حکایت در زبان فارسی را می‌توان در کلیله و دمنه دید.

حکایت‌ها معمولاً طوری نوشته می‌شوند که خواننده به سادگی آن‌ها را درک کند. ادبیاتی را که در حکایت‌ها به کار برده می‌شود، ادبیات تعلیمی می‌نامند.

برخی حکایت‌ها از نسلی به نسل دیگر بازگو می‌شود. بیشتر در حکایت با استعاره از اشیا یا حیوانات، نابخردی انسان در رفتار و منشش به وی نشان داده می‌شود. گاهی حکایت آکنده از طنز یا هزل است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفده − هفت =

دکمه بازگشت به بالا