داستان

ضرب المثل آتش بیــــار معرکـــــه،حکایتی بسیار شنیدنی

ضرب المثل آتش بیــــار معرکـــــه: آتش بیار معرکه در اصطلاح به کسی می گویند که جزو طرفین دعوا نیست اما عامل و مسبب ایجاد دعوا و جدال است!یعنی باعث ایجاد اختلاف و خصومت بین افراد می شود اما خودش را عقب کشیده و بی تقصیر می داند. به اصطلاح به این اشخاص ” دو بهم زن ” می گویند.

شاید برایتان جالب باشد:داستان ضرب المثل جمع کن کاسه کوزه تو

ضرب المثل آتش بیــــار معرکـــــه

مانند بیش تر ضرب المثل ها، “آتش بیار معرکه” هم ریشه در داستانی قدیمی دارد که از این قرار است:

در قدیم هنگام بر پایی جشن از گروه های موسیقی استفاده می شده، اعضای این گروه از دف و ضرب استفاده می کردند و تمام افراد عضو گروه ساز و آواز را بلند بودند و در آن سر رشته داشتند به جز یک نفر که به او ” دایره نم کن ” یا ” آتش بیار ” گفته می شد.

با این که این فرد سازی بلد نبود اما وجودش در گروه موسیقی بسیار مهم بود به طوری که با نبودن او گروه موسیقی شکل نمی گرفت.

این حکایتم خواندنیه: حکایت زیبای مرد دانشمند و مکر زنان

دایره نم کن یا آتش بیار، در تمامی فصول باید مراقب ساز ها می بود تا آن ها خراب نشوند زیرا دف و ضرب از چوب و پوست ساخته شده بود و در بهار و تابستان این ساز ها خشک می شدند و در زمستان دچار رطوبت می شدند.

او در فصل بهار و تابستان با مرطوب کردن ساز ها و در زمستان با قرار دادن ساز ها روی حرارت از خرابی آن ها جلوگیری می کرد.

جالب است بخوانید: حکایت این همان امامزاده ایست که با هم ساخته ایم!.

تصویر ضرب المثل آتش بیــــار معرکـــــه

ضرب المثل آتش بیــــار معرکـــــه-1

شاید بپسندید: حکایت ضرب المثل دو قورت و نیمش باقیست!

به همین علت وجود او و کارش در گروه موسیقی بسیار مهم بود و اگر مشکلی برای ساز ها پیش می آمد همه او را مقصر می دانستند.

شاید جالب باشه: حکایت کلاغ و کوزه آب

ضرب المثل ” آتش بیار معرکه ” هم دقیقا اشاره به نقش فردی دارد که با دخالت ها و بد گویی هایش می تواند باعث شعله ور تر شدن اختلاف بین دو نفر شود و اگر او نباشد بسیاری از اختلافات به راحتی حل خواهد شد.

خوب دوستان همراه نظر شما در رابطه با ضرب المثل آتش بیار معرکه که حکایت شد چیست ؟ممنون می شویم تا نظرات شما را هم در این مورد بدانیم.

شما می توانید داستان ها، پازل ها و تست های شخصیت شناسی بیشتر را در بخش داستان مجله اهل فان  مشاهده و مطالعه کنید. در صورت تمایل آنها را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

در اینجا ما قصدمان این است تا مجموعه داستانهای کوتاه و حکایتهای پندآموز را با شما دوستان گرامی به اشتراک بگذاریم .

حکایت چیست؟

حکایت نوعی از داستان کوتاه است که در آن درس یا نکته‌ای اخلاقی نهفته است. این درس یا نکته بیشتر در پایان حکایت بر خواننده آشکار می‌شود. شخصیت‌های حکایت حیوانات یا اشیای بی‌جانند. زمانی که حیوانات شخصیت حکایتند، مانند انسان‌ها سخن می‌گویند و احساسات انسانی از خود نشان می‌دهند. یکی از بهترین نمونه‌های حکایت در زبان فارسی را می‌توان در کلیله و دمنه دید.

حکایت‌ها معمولاً طوری نوشته می‌شوند که خواننده به سادگی آن‌ها را درک کند. ادبیاتی را که در حکایت‌ها به کار برده می‌شود، ادبیات تعلیمی می‌نامند.

برخی حکایت‌ها از نسلی به نسل دیگر بازگو می‌شود. بیشتر در حکایت با استعاره از اشیا یا حیوانات، نابخردی انسان در رفتار و منشش به وی نشان داده می‌شود. گاهی حکایت آکنده از طنز یا هزل است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

10 − 8 =

دکمه بازگشت به بالا