داستان

اصطلاح شاخ و شانه کشیدن از کجا آمده است!؟ +داستان

اصطلاح شاخ و شانه کشیدن: هر ضرب المثلی که در هر فرهنگی استفاده می شود، ریشه ای قدیمی و جالب دارد که کمتر کسی با آن آشناست. در این مطلب قصد داریم داستان جالب یکی دیگر از ضرب المثل های رایج با عنوان داستان ضرب المثل شاخ و شانه کشیدن را برایتان بازگو کنیم.

داستان ها و حکایات ادبیات فارسی، زیباترین و عالی ترین نکات اخلاقی را به مخاطب ارائه می دهند. این داستان ها سرشار از پند و اندرز و توصیه های اخلاقی است. در ادامه با وب سایت اهل فان و داستان ضرب المثل شاخ و شانه کشیدن همراه باشید. این داستان به ریشه این ضرب المثل نیز خواهد پرداخت. تا آخر مطلب حکایت و اصطلاح شاخ و شانه کشیدن با ما همراه باشید.

این حکایت هم جالبه: حکایت مرده شورت ببره که هر چه گنده تر میشی، بدتر میشی!!!

داستان و اصطلاح شاخ و شانه کشیدن

 

در گذشته، راه و رسم گدایی تا این اندازه پیشرفت نکرده بود که فی المثل باند و جمعیت و  تشکیلات داشته باشند . آری گدایان برای رفع گرسنگی و گرفتن درهم و دینار تنها چند شیوه داشتند که یکی از آنها این بود که شاخ و شانه می کشیدند.

تقسیم بندی گدایان: مسکین و گدا صفت

این اصطلاح از میان گدایان دوره قاجار وارد زبان و ادب فارسی شده است. نیازمندان و تهی دستان در گذشته و حال بر دو دسته بوده و هستند. دستهٔ نخست آنانی هستند که با وجود تنگ دستیشان آن را نشان نمی‌دهند و وارونهٔ دستهٔ دوم که گدایان هستند، در خانه و مسکن خود می‌مانند و عزت نفسشان اجازه نمی‌دهد که دست نیاز به کسی دراز کنند و به همین علت نیز آنان را «مسکین» نامیده‌اند، یعنی کسی که در مسکن خود می‌ماند و در کوچه و خیابان به راه نمی‌افتد.

دسته دوم، یعنی گدایان آنانی هستند که ندارند و می‌خواهند، گاهی هم دارند ولی باز هم می‌خواهند، بدون آنکه از آنچه که دارند به کسی بدهند و اصطلاح «گدا صفت» نیز از همین جا است.

ریشه اصطلاح شاخ و شانه کشیدن

در گذشته که زسم گدایی تا این اندازه پیشرفت نکرده بود که گدایان برای خود باند و گروه داشته باشند، آنان تنها چند چشمه بلد بودند و با آن‌ها پول در می‌آوردند و رفع گرسنگی می‌کردند که یکی از آن چشمه‌ها «شاخ و شانه کشیدن» بوده است.

این گدایان در حالی که در یک دست یک شاخ گوسفند و در دست دیگرشان یک استخوان شانهٔ گوسفند را می‌گرفتند، بر در خانهٔ مردم یا جلوی دکان‌ها می‌رفتند و درخواست پول می‌کردند و اگر صاحب خانه یا دکان از دادن پول خودداری می‌کرد آن‌گاه گدای لجوج و سمج آن شاخ گوسفند را طوری بر شانهٔ گوسفند می‌کشیدند که صدای چندش آوری از آن‌ها بر می‌خاست و آن قدر این کار را ادامه می‌دادند تا شنونده به ستوه می‌آمد و چیزی به آنان می‌داد تا آنان را از سر خود باز کرده باشد. رفته رفته مردم نیز عبارت «شاخ و شانه کشیدن» را در مقام تهدید کسی برای تامین مقصود خودش، از گدایان گرفتند و به کار بردند.

این حکایت هم جالبه: فوت کوزه گری: حکایت استاد باهوش و شاگرد مغروری که ادعا می کرد از استاد بهتر است و شکست خورد!

اصطلاح شاخ و شانه کشیدن

امیدوارم از حکایت اصطلاح شاخ و شانه کشیدن بود استفاده کرده باشید. شما همواره می توانید سوالات، بازی های فکری، پازل ها و تست های شخصیت شناسی بیشتر را در بخش سرگرمی مجله اینترنتی اهل فان مشاهده و مطالعه کنید. در صورت تمایل آنها را با دوستان خود به اشتراک بگذارید. به خصوص آنهایی که علاقمندند خود را بهتر بشناسند.

درگیر شدن مغز در بازی های فکری می تواند یک راه سرگرم کننده و عالی برای استراحت از استرس های روزانه باشد. تمرکز ما را از نگرانی‌ها دور می‌کند و به ما اجازه می‌دهد در حالی که هنوز ذهن خود را تمرین می‌دهیم، استراحت کنیم. بازی های فکری اغلب شامل به خاطر سپردن و یادآوری اطلاعات است که به بهبود حفظ حافظه و مهارت های یادآوری کمک می کند.

این می تواند به ویژه برای افراد در هر سنی، از جمله دانش آموزان و افراد مسن مفید باشد. شما هرروزه در مجله اینترنتی اهل فان مطالب متنوعی از انواع تست شخصیت، تست بینایی،هوش تصویری، معمای تصویری را می توانید ببینید و لذت ببرید. همچنین می توانید در شبکه های اجتماعی مانند اینستاگرام و فیس بوک اهل فان ما را دنبال کنید.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 − 3 =

دکمه بازگشت به بالا