زیبایی و سلامتآرایش و زیبایی

برای داشتن پوستی سالم این 12 غذا را بخورید

برای داشتن پوستی سالم این 12 غذا را بخورید: اندام هایی از بدن است که عملکرد آن را حفظ می کنند. و در اینجا فقط در مورد اندام هایی مانند قلب، مغز و کلیه ها صحبت نمی کنیم.پوست شما عضو مهم دیگری است که تحت تاثیر غذاهایی که می خورید قرار می گیرد. انتخاب اشتباه رژیم غذایی ممکن است باعث ایجاد یا بدتر شدن انواع بیماری های پوستی مانند آکنه، درماتیت، پسوریازیس و حتی سرطان پوست شود .

به جرات می توان گفت که انتخاب های غذایی که اکنون انجام می دهید تأثیر عمیقی بر سلامت پوست شما در حال حاضر و در آینده خواهد داشت.با ما در مجله اهل فان بخش زیبایی و سلامت همراه باشید.

برای داشتن پوستی سالم این 12 غذا را بخورید

بهترین غذاها برای پوست از جهات دیگری نیز برای بدن مفید هستند. و بهترین بخش این است که طعم خوبی دارند و به راحتی به وعده های غذایی روزانه اضافه می شوند. در اینجا بهترین انتخاب های ما برای مواد غذایی برای پوست سالم است.

آووکادو

آووکادو نیروگاه کوچکی از مواد مغذی برای سلامت پوست است. آنها حاوی ویتامین های C و E، لوتئین، زیگزانتین و چربی تک غیراشباع هستند که همگی به درخشان شدن پوست کمک می کنند . چربی موجود در آووکادو به بدن کمک می کند تا سایر ویتامین های مفید برای پوست مانند A، D، E و K را بهتر جذب کند.

در یک مطالعه اخیر که در مرکز تغذیه انسان UCLA انجام شد ، نشان داده شد که خوردن آووکادو به طور قابل توجهی خاصیت ارتجاعی و استحکام پوست را افزایش می دهد و کاروتنوئیدهای ضد سرطان را در بدن افزایش می دهد.

ماست

ماست به دلیل داشتن پروبیوتیک‌هایی که بیشتر ماست در آن وجود دارد، معمولاً به عنوان یک ماده غذایی برای سلامت روده شناخته می‌شود. اما چیزی که بسیاری از دوستداران ماست ممکن است متوجه نباشند این است که ماست غذایی برای پوست سالم نیز هست. ارتباط بین سلامت روده و التهاب و ارتباط بین التهاب و برخی بیماری‌های پوستی مانند اگزما، درماتیت و پسوریازیس وجود دارد .

به دنبال ماست بدون قند اضافه باشید، زیرا شکر یک عامل التهابی است و ممکن است اثرات ضد التهابی پروبیوتیک ها را خنثی کند.

کیوی

کیوی سرشار از ویتامین C است که یک مولکول ضروری برای سلامت پوست است. آسیب ناشی از قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش (UV) را محدود می کند، سنتز کلاژن را در بدن تنظیم می کند، رادیکال های آزاد را محدود می کند و به مرطوب نگه داشتن پوست کمک می کند.

یک وعده کیوی حاوی بیشتر ویتامین C توصیه شده روزانه شماست. افزودن حتی یک کیوی در روز در سالاد یا حتی به عنوان دسر، گامی به سوی پوستی انعطاف پذیر است.

ماهی چرب

ماهی های آب سرد مانند شاه ماهی، ماهی خال مخالی، سالمون و ماهی تن حاوی مقادیر بالایی از اسیدهای چرب امگا 3 و کوآنزیم Q10 (CoQ10) هستند. هر دوی آنها با حفظ هموستاز نقش اساسی در سلامت پوست دارند .

امگا 3 سد پوستی را بهبود می بخشد، التهاب UV را کاهش می دهد، خشکی پوست را کاهش می دهد و از سرطان جلوگیری می کند. CoQ10 با رادیکال های آزاد که علائم پیری و احتمال سرطان پوست را کاهش می دهند مبارزه می کند.

روغن زیتون

روغن زیتون یکی دیگر از مبارزان خوشمزه التهابی است که حاوی آنتی اکسیدان ها و ویتامین هایی مانند ویتامین E و ویتامین K است . ویتامین E به محافظت از پوست در برابر رادیکال های آزاد کمک می کند و بنابراین آسیب و احتمال سرطان پوست را کاهش می دهد. ویتامین K یک منعقد کننده است (به لخته شدن خون کمک می کند) و به تنظیم سطح کلسیم کمک می کند. برای پوست، این به معنای کاهش حلقه های تیره زیر چشم و بهبود کلی بهتر است.

روغن زیتون همچنین مملو از اسیدهای چرب مفید است، در درجه اول اسید اولئیک امگا 9، که به حفظ رطوبت و خاصیت ارتجاعی پوست کمک می کند، التهاب را کاهش می دهد و به بدن کمک می کند ویتامین E را جذب کند.

برای داشتن پوستی سالم این 12 غذا را بخورید-1

آجیل

آجیل، مانند گردو، بادام زمینی، بادام و فندق، یکی دیگر از منابع عالی ویتامین E هستند. در واقع، گاهی اوقات از آنها به عنوان “منبع کامل” ویتامین E یاد می شود . آجیل با مزایای مشابه روغن زیتون، یک غذای همه کاره است که می تواند به دستور العمل های مختلف اضافه شود، به عنوان میان وعده مصرف شود یا حتی به عنوان جایگزین گوشت استفاده شود

توت فرنگی

توت فرنگی منبعی غنی از ویتامین C و آنتی اکسیدان ها (پلی فنول ها) ، غذای دیگری است که می توانید به رژیم غذایی پوست خود اضافه کنید. این لقمه های آبدار به تقویت تولید کلاژن، مبارزه با رادیکال های آزاد، کاهش خشکی پوست و کاهش علائم پیری کمک می کند.

ضرری ندارد که توت فرنگی خوشمزه، مقرون به صرفه است و به راحتی می توان آن ها را پرورش داد یا در هر خواربارفروشی یا بازار کشاورزان در فصل های مختلف پرورش داد. آنها را به غلات، اسموتی ها و سالادها اضافه کنید یا فقط آنها را به عنوان غذا میل کنید.

گوجه فرنگی ها

گوجه فرنگی سرشار از ویتامین C و ویتامین K است، اما لیکوپن آنها را متمایز می کند. لیکوپن یک آنتی اکسیدان است که به جلوگیری از آسیب پوست در اثر قرار گرفتن در معرض نور خورشید کمک می کند. برخی از مطالعات نشان می دهد که لیکوپن همچنین آفتاب سوختگی را کاهش می دهد.

گوجه فرنگی یکی دیگر از مواد غذایی بسیار متنوع است که می توان آن را به صورت خام یا پخته خورد و به روش های مختلف مانند رب گوجه فرنگی، سس گوجه فرنگی، سوپ گوجه فرنگی و غیره به وعده های غذایی اضافه کرد.

بذر کتان

بذر کتان سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 و ماده شیمیایی گیاهی به نام لیگنان است . امگا 3 فواید ضد التهابی مختلفی برای پوست دارد، اما لیگنان‌ها نیز که به تحریک تولید کلاژن و کاهش التهاب معروف هستند، همینطور هستند.

برای مشاهده حداکثر فواید بذر کتان، متخصصان دانه آسیاب شده را به دانه کامل توصیه می کنند زیرا دانه آسیاب شده سریعتر هضم می شود. دانه کتان آسیاب شده را به غلات، سس ها یا حتی به ماست، غذای دیگری برای سلامت پوست اضافه کنید.

فلفل دلمه ای

ممکن است متوجه این روند شده باشید که بسیاری از بهترین مواد غذایی برای سلامت پوست حاوی ویتامین C هستند. فلفل دلمه ای نیز از این قاعده مستثنی نیست. چه قرمز، سبز یا زرد، منبع فراوانی از ویتامین C هستند. اما همچنین حاوی بتاکاروتن یا ویتامین A هستند که تولید کلاژن را تحریک می کند. افزودن فلفل دلمه‌ای به رژیم غذایی‌تان ممکن است به کاهش علائم پیری و در نتیجه داشتن پوستی صاف‌تر و انعطاف‌پذیرتر کمک کند.

شکلات تلخ

این ممکن است بهترین خبری باشد که در طول روز می شنوید، اما شکلات تلخ یک ماده غذایی قدرتمند برای سلامت پوست است. مملو از آنتی اکسیدان هایی به نام فلاوانول است که از آسیب های خورشید محافظت می کند و آن را کاهش می دهد. فلاوانول ها همچنین جریان خون را در پوست بهبود می بخشد که می تواند از پیری محافظت کند.

برای کاهش التهابی که ممکن است در اثر مصرف شکر ایجاد شود، به سراغ شکلات تلخ با درصد بالایی از کاکائو بروید.

هندوانه

آبرسانی کلید سلامت پوست است و اتفاقاً 92 درصد هندوانه از آب تشکیل شده است . اما همچنین سرشار از ویتامین C، ویتامین A و لیکوپن است. همه اینها را با هم ترکیب کنید و یک خوراکی لذیذ خواهید داشت که پیری را کاهش می‌دهد، تولید کلاژن را تحریک می‌کند، التهاب را کاهش می‌دهد و مقدار زیادی آبرسانی به پوست شما می‌دهد.

نکات بهداشتی به اینجا ختم نمی شود. اطلاعات موجود در این مقاله فقط برای اهداف آموزشی و اطلاعاتی است و توصیه بهداشتی یا پزشکی نیست. در مورد هر  سؤالی که ممکن است در مورد یک وضعیت پزشکی یا اهداف سلامتی داشته باشید، همیشه با یک پزشک یا سایر ارائه دهندگان سلامت واجد شرایط مشورت کنید.

 

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

19 − 13 =

دکمه بازگشت به بالا